
Петро Бенюк – людина знана всім Львів’янам і всій
Україні. Адже це великий актор, народний артист України, який все своє життя
присвятив театрові. Після особистого знайомства з ним, загоряєшся енергією і
духом нескореності. Адже сам Петро Бенюк – революціонер по своїй натурі, який
не боїться казати правду у вічі, не боїться боротися за справедливість, не
боїться жити морально.
Народився великий актор в селі Битків Надвірнянського
району, Івано-Франківської області у 1947 році. Деякий час працював кіномеханіком
у клубі Надвірної. І саме тоді зрозумів, що акторство – це його покликання.
Відтак хлопець підскладав трішки грошей і поїхав в Київ, вступати на
кіноакторський факультет Київського театрального інституту. Звідти його
направили працювати у Львівський театр імені М. Заньковецької. Зараз народному
артистові України 62 роки, за його спиною 35 років праці в театрі імені М.
Заньковецької, 80 вистав, у яких Петро Бенюк перевтілювався у інших героїв, і
46 фільмів. Віднедавна він також став членом Народної Партії.
Петро
Михайлович, скажіть будь-ласка, чому ви обрали саме акторство?
Акторами не стають, ними народжуються. Справжньому
акторові не дай хліба, але дай йому грати на сцені, бо без цього він помре. В
його жилах тече та акторська кров і та кров штовхає його на сцену. Ще змалечку
я відчував, що буду добрим актором, саме тому і обрав цю професію. Те ж саме я
побачив у своїх двох синах, які також вже грають ролі. Щоправда, тоді я не
знав, що в театрі можуть бути такі утиски.
Що
саме ви маєте на увазі, говорячи про утиски?
Мій старший син Петро вже рік часу працює в театрі
імені Марії Заньковецької. І йому добре давалося грати ролі. Але, комусь він
попав в немилість, от і вирішили його звільнити. За що? Причин обґрунтованих
немає. До речі, в нашому театрі від такого самовільства постраждав не один
талановитий актор. За моєї пам’яті з незрозумілих причин звільнили тих людей,
яких поза сценою просто неможливо було уявити. Та й сам я в останні роки
відчуваю неабиякі утиски. Сумно, що граю у чотирьох-п'яти виставах, хоча є
чотириста п'ятдесят наказів на розподіл ролей, де не згадується моє прізвище.
При тому, що люди-глядачі самі підходять і кажуть: „Чому Бенюк не грає ролей,
ми скучаємо за ним і його виставами?”
А в
чому причина такої „неприязні” до вас?
Важко сказати. Бачу, що в театрі працює кум, брат,
сват і так дальше – і чудовий театр помалу перетворюється на одну велику сім’ю,
а не на середовище великих, професійних акторів. Я просто не боюся казати
правду, а це нікому не подобається.
А
досі це не заважало вам у вашій акторській діяльності?
Ні! Хоча можливо якась неприязнь в режисерів і
виникала. Але ж правда була на моєму боці, а це найголовніше. Пам’ятаю одного
разу я грав роль у виставі „Гуцулка-Ксеня”. Режисер цієї вистави, пояснюючи як
саме має грати свою роль головна героїня, почав казати: „Ти ж змучена,
смердюча. Всі гуцули смердючі”. Я йому відповів: „Не всі!”. Так між нами і
почалася суперечка. Бо я людина справедлива і знаю за що і на що йду.
А
яка у вас теорія театру, теорія гри актора на сцені?
Я вважаю, що актор має зливатися зі своєю роллю.
Адже лише тоді він може відтворити її
так, як треба. Коли я грав роль у виставі „Сто тисяч”, то мій головний герой
вкінці п’єси мав застрілитися з третьої спроби. Я зумів так це передати, що
потім глядачі виходили і казали: „Петро Михайлович ми за вас переживали,
боялися, щоб ви справді не померли”. Така моя теорія гри актора: „Вміти померти
на сцені, але при цьому не померти в реальному житті”.
Яка
роль театру в сучасному суспільстві?
Надзвичайно велика. Особисто я, коли граю роль, то
говорю від народу, висловлюю громадську думку і громадську позицію. Пам’ятаю,
як я грав роль друга народного депутата у виставі „УБН”. Я кричав, плакав,
говорив, я пережив страждання України на собі в той момент. І саме завдяки моїй
грі ця сцена стала центральною у виставі. Всі повірили в ту істину, ту суть,
яку несла в собі п’єса.
Особисто
колись проводила опитування серед молоді на тему: „Чому ви б віддали перевагу
театрові чи кіно? Більшість відповідало - кіно”. Отож, на вашу думку, як можна
залучити молодих людей до театрального мистецтва?
Лише шляхом переконання. Якщо вони підуть раз і їм
сподобається, вони обов’язково підуть ще раз. Одного разу я пішов на медичне
обстеження до лікаря. Цей лікар виявляється був на виставі „Сто тисяч” і почав
мені зізнаватися, що він не хотів йти на виставу, бо читав п’єсу, і знав весь
матеріал. Але, коли пішов, то не пошкодував. А навпаки був під великими
враженнями: як можна передати старий матеріал по новому і по-своєму та ще й до
того так вдало.
Ви
дуже гарно і правдоподібно граєте на сцені. А в реальному житті ви граєте ролі?
Мені часто дають це запитання, але я завжди відповідаю
однаково. Велика спокуса грати на сцені чуже життя, але найважливіше залишитися
собою в реальному житті. Я ніколи не граю в реальному житті і дуже цим пишаюся.
Наталія Борська
Прес-секретар Львівської обласної організації
Народної Партії
|