ЛЬВІВСЬКА РЕГІОНАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ НАРОДНОЇ ПАРТІЇ
П'ятниця, 10.05.2024, 01:52
Меню сайту

Категорії каталогу
Наші статті [119]
Статті ЛОО НП

Форма входу

Пошук

Корисні посилання

Статистика

Всього онлайн: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Наші статті » Наші статті

Про новий порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам
     З кінця 2008 року помітно уповільнився процес викупу суб’єктами підприємницької діяльності земельних ділянок, які вони орендують і на яких розташовані об’єкти нерухомого майна, що є у їхній власності. Це в цілому вплинуло на показники розвитку ринку земель на території Червоноградської міської ради.
     Такий стан спричинений в основному двома факторами.
     По – перше це вплив фінансової кризи, через яку підприємці не можуть отримати кредитів у банківських установах. Друга причина пов’язана з тим що 16 вересня 2008 р. Верховна рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву». Цей Закон вніс значні зміни і до Земельного кодексу України і зокрема до його 128 – ї статті, яка регламентує «Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам».
     Характерними особливостями цього нового порядку стали вимоги щодо сплати покупцем ділянки авансового платежу у розмірі до 20 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі окремого договору із міською радою. Доречі розмір суми цього внеску за конкретну земельну ділянку можна взнати в Управлінні Держкомзему у місті Червоноград Львівської області.
     Другою важливою особливістю цих змін стало те що замовником експертної грошової оцінки земельної ділянки має бути міська рада, а не покупець як це було раніше.
     Таку вимогу законодавці встановили напевно з метою усунення безпосереднього контакту покупців земельних ділянок з експертами, які їх оцінюють і тим самим не допускати заниження оціночної вартості ділянок. Проте реалізація цієї вимоги стала неможливою у зв’язку з тим, що оплату послуг з експертної грошової оцінки міська рада має здійснювати за рахунок коштів авансових платежів сплачених покупцями, які в кінцевому випадку зараховуються до ціни продажу земельної ділянки.
     На нашу думку Верховній раді потрібно було одночасно із прийняттям такої норми внести зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» і врахувати цей момент при прийнятті Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік».
     Ці закони регламентують, що розподіл коштів отриманих від продажу земельних ділянок державної власності до часу розмежування цих земель на державну і комунальну власність здійснюється:
     - 90 % до місцевого бюджету;
     - 10 % до державного бюджету України.
     Щоб оминути цю проблему створену колізією законодавства і щоб не порушити бюджетного законодавства, Червоноградська міська рада зараховує всі кошти від продажу земельних ділянок, (авансових платежів і доплату) до місцевого бюджету розвитку у розмірі 90% та до Державного бюджету України 10 %, а послуги з експертної оцінки земель оплачує за рахунок видаткової частини міського бюджету передбаченої на фінансування заходів із земельної реформи.
     Це є вихід з положення. Але хотілося б чіткості у вирішенні цих питань. На жаль ми можемо тільки бідкатися і давати пропозиції, а встановити цю чіткість може тільки Верховна рада разом із Кабінетом Міністрів України.
     Справедливим було б скасувати цю норму і віднести видатки для проведення експертної грошової оцінки ділянок за рахунок покупців цих ділянок, як це було раніше. А щоб не було сумнівів, що при цьому буде занижуватися вартість земельних ділянок необхідно підвищити відповідальність головних управлінь Держкомзему в областях, які в обов’язковому порядку проводять Державну землевпорядну експертизу звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.
     Щоб розкрити цю тему до кінця зазначимо, що змінений порядок продажу земельних ділянок встановив, що: «Розрахунки за придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше ніж на п’ять років». Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу визначається Кабінетом Міністрів України.
     Нагадуємо, що раніше також дозволялося розстрочувати платежі за придбані земельні ділянки. Органи місцевого самоврядування та органи державної виконавчої влади на свій розсуд встановлювали терміни розстрочення, які не мали граничних меж, встановлених законом.
     З огляду на останню особливість змін до порядку продажу земельних ділянок розстрочення платежів за придбання земельних ділянок на п’ять років є своєрідним кредитом і причому відсотковим.
     Проте з вересня 2008 року до травня 2009 року було неможливим реалізовувати цю норму тому, що Кабінет Міністрів України лише 22.04.2009 р. виніс Постанову № 381 «Про затвердження порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки держаної та комунальної власності». 
     Згідно цього порядку строк на який здійснюється розстрочення платежу за придбання земельної ділянки, визначається за згодою сторін у договорі купівлі – продажу, але не більш як на п’ять років.
     Розстрочення платежу надається покупцям за умови сплати ними протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі – продажу в повному обсязі частини платежу, що зараховується до державного бюджету ( не підлягає розстроченню ), та не менш як 50 відсотків частини платежу, що зараховується до місцевого бюджету.
     Встановлення відповідно до законодавства заборони на продаж або інше відчуження покупцем земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі – продажу.
     Розрахунок з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки здійснюється шляхом погашення суми розстрочення платежу рівними частинами не рідше ніж один раз у три місяці згідно з графіком, який є невід’ємною частиною договору купівлі – продажу, або одноразово у повному обсязі у строк, який не перевищує трьох місяців після внесення першого або чергового платежу. При цьому під час визначення розміру платежу враховується індекс інфляції, встановлений Держкомстатом за період з місяця, що настає за тим, в якому внесено перший платіж, по місяць, що передує місяцю внесення платежу.
     У разі порушення строку погашення частини платежу покупець сплачує неустойку відповідно до умов договору купівлі – продажу та закону.
     Прострочення погашення частини платежу більш як на два місяці є підставою для припинення розстрочення платежу за придбання земельної ділянки. Залишок платежу підлягає стягненню продавцем у порядку, встановленому законом.
     Підсумовуючи цю дуже важливу тему хочемо відзначити позитивні зміни законодавства, які дійсно повинні сприяти розвитку підприємництва. У разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу, документ про оплату першого платежу є підставою для видачі Державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації. Це означає, що підприємець, оплативши перший внесок, згідно договору купівлі – продажу земельної ділянки отримає Державний акт на право власності на земельну ділянку і з часу його державної реєстрації стане платником земельного податку, розміри якого мінімум у три рази нижчі чим розмір орендної плати за цю ділянку. Тому слід пам’ятати, що підприємці, які працюють за спрощеною формою оподаткування і сплачують єдиний податок, земельного податку сплачувати не будуть.
     Необхідно також знати одне дуже важливе застереження, визначене Земельним кодексом України «У разі відмови покупця від укладення договору купівлі – продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається».

Начальник управління Держкомзему 
у місті Червоноград Львівської області
Олег Ішкевич


Категорія: Наші статті | Додав: narodnalviv (06.07.2009) | Автор: Олег Ішкевич
Переглядів: 2665
Copyright ЛОО Народної Партії © 2024